„Kunokról, nem csak kunoknak”


Kedves Olvasó! Kiskunlacházi lakosként, esetleg kun felmenőkkel a családjában tud Ön kun görcsöt kötni vagy fordított köles kását készíteni? Ismeri az idézetet: Biziη Atamïz, kim-siη köktä!Sentlensin Seniη adïη,..

Ne szomorkodjon, ha a válasza mindhárom kérdése nem. Mi is most ismerkedtünk meg ezekkel a fogalmakkal, amikor beneveztünk a „Kunokról, nem csak kunoknak” című vetélkedőre. A Kun Képes Lexikon megjelenése és Kun László Király trónra lépésének 750. évfordulója alkalmából a lakiteleki Népfőiskola Alapítvány, a kiskunfélegyházi Kiskun Múzeum és a karcagi Györffy István Nagykun Múzeum - a Kecskeméti Katona József Múzeum védnökségével - vetélkedőt hirdetett a kun települések iskolái számára, felső tagozatos- és középiskolás diákoknak. A versenyre 71 csapat jelentkezett, amelyből 10-10 csapat jutott az országos döntőbe.

A vetélkedő első két fordulóját írásban teljesítettük. A döntőnek, 2023. március 24 és 25 között a Lakiteleki Népfőiskola adott otthont, amelyre Karcag, Kerekegyháza, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, Kiskunlacháza, Kisújszállás, Kunhegyes, Kunszentmárton, Kunszentmiklós településekről érkeztek a csapatok. Március 24-én pénteken egy kirándulás keretében megtekintettük Kiskunfélegyházán a Kiskun Múzeumot és Szankon a Kiskun Emlékhelyet, így már az ott látottakat is beépítettük a következő napon zajlódó verseny feladataira adott válaszainkba.

Iskolánk csapata 4. helyezést ért el a versenyen, mindössze 0,5 ponttal lemaradva a dobogóról. A csapat tagjai:, Domin Dorina, Krisznai Bítia, Szilágyi András. Felkészítő tanárok: Sianos Krisztina, Lepp Krisztina


Iskolánk, mint kiskunlacházi székhelyű intézmény fontosnak tartja a helyi értékek, a helytörténet ismeretét, a kun hagyományok ápolását. Az elmúlt években diákjaink rendszeresen indultak a Kunszövetség által meghirdetett pályázatokon, ahol 1. ,2. helyen végeztek illetve különdíjban részesültek. A jövőben tervezzük egy helyi vetélkedő megrendezését a kunokkal kapcsolatban.

Mottónk : A kulturális gyökerek mindig kincseket rejtenek. Ezek feltárása, megértése a legváratlanabb módon erősítik a közösségek összetartó erejét és életkedvét.

írta: Sianos Krisztina

Fél pont


Fél pont. Ennyi hiányzott ahhoz, hogy a dobogón álljunk. De vajon ez érdemel nagyobb figyelmet vagy inkább az, hogy hogyan jutottunk el a negyedik helyre? Hogy mi történt abban a két napban amikor országos történelem versenyen vettünk részt? Röviden elmesélem a főbb programokat.

A pénteki napon a Lakitelekre való megérkezés is egy külön program volt, hiszen saját tanárainkkal utaztunk el az esemény helyszínére. A hangulat kötetlen és vidám volt. A megérkezésünkkor mindenkit lenyűgözött a terület szépsége és pozitív sugárzása, mivel több nagyobb épület is volt a helyszínen gondosan kialakítva és karbantartva. Mikor megérkeztünk a versenyre és bejelentkeztünk a buszokhoz mentünk, hiszen ez a program nem csak középiskolás, hanem általános iskolás diákoknak is úgyszintén meg volt rendezve, így több buszra volt szükség. Kis fennakadás történt, mivel az egyik busz nem indult, így várnunk kellett, de ekkor kiderült számunkra, hogy nincs miért aggódni a verseny során, mert látva a programszervezők arcát, mindenki nyugodt volt és türelmes. Ezáltal arra következtettem, hogy ha nem is lesz zökkenőmentes az utunk, de a szükséges információkat meg fogjuk kapni, ahhoz, hogy kellőképpen helyt tudjunk állni a megmérettetésen.

Első utunk a Kiskun Múzeumba vezetett, ahol megfigyeltük különböző korok régészeti tárgyait, meglátogattunk egy kisebb múzeumot a területen belül és egy alul hajtós szélmalmot is megnézhettünk. Eközben a versenyhez szükséges információkkal láttak el minket. Ezután Szankra mentünk, ahol ebéddel vártak minket és közben egy kisebb összeállítást is megnézhettünk a város főbb helyszíneiről. A következő program a Szankon lévő Kiskun Emlékhely meglátogatása volt. Itt három csoportra osztottak minket és vetésforgóban váltottuk egymást. Körülbelül húsz percet töltöttünk el minden programon az Emlékhelyen belül. A mi csoportunk elsőként az udvaron levő házakat, kunhalmot és kettős körárkot vette szemügyre aztán az épületben egy kisebb előadást hallgattunk meg a tatárjárással kapcsolatban illetve egy makettet is megfigyeltünk. Külön tetszett az, hogy a helyiség fala kiemelkedő évszámokkal és képekkel volt kirakva és díszítve, ami segített is a későbbi feladatok megoldásánál. Végül egy moziteremben nézhettünk meg egy videót, amiben a kunok és magyarok kapcsolatának fejlődése volt hangsúlyos. Amikor visszaértünk a Népfőiskolára a Kölcsey Házba léptünk be, ahol sorsolással eldőlt, hogy egy-egy általánosiskolás csapat melyik középiskolás csoportot kapja meg a feladat végrehajtásához, aminek a lényege egy történelmi jelenet eljátszása volt.

Image

Az együttműködés meglepően könnyen ment, ahhoz képest, hogy ez volt az első alkalom, hogy szót váltottunk egymással és közösen dolgoztunk. A mi csapatunk nem a Népfőiskola tényleges területén volt elszállásolva, viszont az a fogadó ugyanúgy a szervezők tulajdona volt. Másnap reggel a verseny kezdete előtt még pár alkalommal elpróbáltuk a jelenetet. A verseny reggel kilenckor kezdődött és több fázison ment végig. Volt közte bemutatkozó játék, találós kérdés, képfelismerés, logikai fejtörő és persze történelmi személyek, illetve események. Magán a versenyen látszódott a szervezettség és hogy sok időt fordítottak a feladatok kialakítására és pontozására. A zsűritagokon is kedves mosolyt véltem felfedezni. A verseny közben néhányszor felnéztem Sianos Tanárnőre és ahogy láttam a bíztató mosolyát éreztem, hogy támogat minket és elégedett lesz velünk, bármilyen helyezést is érünk el. Ez még jobban ösztönzött arra, hogy igyekezzek a tőlem telhető legjobbat nyújtani. Az eredményhirdetésen izgatottam vártam, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor kimondják a csapatnevet. Ekkor már Beischlag Tanár Úr is megérkezett, jó volt látni egy ismerős arcot. A megérzésem valamiért a negyedik hely volt és amikor meghallottam, hogy ténylegesen a negyedik helyezést értük el, nagyon büszke voltam arra, hogy idáig eljutottunk és csak fél ponttal csúsztunk le egy országos versenyen a dobogóról. Hazaérkezésünk előtt még egy fagyizás is megtörtént Solton, így méltóképpen lezártuk a versenyt. Összefoglalva az utazás maga kissé fárasztó volt, de megérte azért az érzésért, ami végül eluralkodott rajtam. Ez az érzés a megelégedettség volt. Elégedett vagyok a teljesítménnyel és azt hiszem, hogy ebben a helyzetben ez a legfontosabb, illetve az is, hogy érzem azt, hogy mások is elégedettek velünk.

Krisznai Bítia